آیا می توانیم مرجع تقلیدمان را عوض کنیم؟

عمل به احكام دین طبق نظر مجتهد واجد شرایط را تقلید می‌گویند

اعمال كسی كه مدتی را بدون تقلید گذرانده است در صورتی صحیح است كه: الف) عمل او مطابق با احتیاط باشد. ب) عمل او مطابق حكم واقعی شرعی باشد. ج) عمل او مطابق نظر مرجعی باشد كه لازم بوده است از او تقلید كند و یا مطابق نظر مرجع تقلید فعلی او باشد.

عمل به احكام دین طبق نظر مجتهد واجد شرایط را تقلید می‌گویند. بنابراین: همان طور كه در همه علوم اگر سئوالی داشته باشیم و مشكلی پیش آید به متخصص مراجعه می‌كنیم و مطابق نظر او عمل می‌كنیم. مثل مراجعه به پزشك در بیماری. اگر در علوم دینی و احكام شرعی مشكل داشته باشیم باید به متخصصین آن، كه مجتهدین هستند مراجعه نمائیم. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م۲)

سوال: در ترتیب آثار یک عمل، به فتوای مرجع قبلی عمل کنیم یا مرجع فعلی؟
شرح سوال: شخصی زمانی که مقلد یکی از مراجع بوده، مرتکب گناهی شده که طبق نظر ایشان، آثاری چون ممنوعیت ازدواج با افراد خاصی را در پی داشته و مقلد، این موضوع را نمی دانسته تا اینکه بعد از فوت ایشان مقلد مرجعی دیگر شده که چنین آثاری را برای گناه او در نظر نمی گرفته است و اکنون علم به موضوع پیدا کرده است. حال باید نظر کدام مرجع را مبنای عمل خویش قرار دهد (برای هر دو تقلید، تحقیق انجام داده است)؟

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
طبق نظر مرجع تقلید دوم عمل کند.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
حکم مرجع اعلم فعلی را باید در نظر بگیرد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

باید مطابق مرجع فعلی عمل نماید.

سوال: در چه صورتی می توان مرجع تقلید را عوض کرد؟
شرح سوال : آیا اگر احکام مرجع تقلیدی در برخی حوزه ها مانند خمس سختگیرانه تر از سایرین باشد مجوزی برای تغییر مرجع است؟ مثلا حضرت آیة الله سیستانی دام ظله عقیده دارند بر هبه هم خمس تعلق می گیرد. از طرفی اینجانب مقداری طلا و سکه از زمان ازدواج بعنوان هدیه دارم که به وجه آنها جهت مخارج آتی نیازمندم و دادن خمس آن برای من مشکلاتی ایجاد می کند آیا می شود به این دلیل مرحع تقلید را عوض کرد و به دیگری رجوع کرد؟

اگر بعد از تحقیق، مرجع اعلم برای شما مشخص نگردید یعنی در انتخاب مرجع تقلید به اینجا رسیدید که مراجع مساوی اند، قبل از عمل به فتوای مراجع تقلید، می توانید در مسایل غیر مرتبط تبعیض قائل شوید، اما باید توجه داشت که در مسایل مربوط به هم باید از یک مجتهد تبعیت کرد مثلا نمی توانید در احکام نجاست بدن و لباس به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کنید.

اما اگر بخواهید بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کنید در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند.

بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کردید که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است. (رساله دانشجویی، ص۴۹)

اما در صورت عدم علم به اعلم، بر اساس نظر برخى از مراجع محترم(بهجت و سیستانى)، رجوع به مساوى در غیر موارد علم اجمالى به مخالفت قطعى، جایز است.(آیة الله بهجت، توضیح المسائل، م ۶ ، سیستانى، تعلیقات على العروة، م ۱۱ و ۱۳)

برای توضیح بیشتر به سوالی در این زمینه دقت کنید:
آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوى با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مى‏توان به مرجع دیگرى که مساوى با مجتهد اول است، رجوع کرد؟ آیات عظام بهجت و سیستانى: اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است. براى مثال نمى‏تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقى بماند و در احکام نماز رجوع کند. (وسیله النجاة ج۱،م ۴،سیستانی،تعلیقات علی العروة،م۱۱و ۱۳ به نقل از رساله دانشجویی،ص۵۱)

اگر تقلید از مرجع فعلی، به عنوان اعلم بوده است؛ و اکنون نیز بر همین اعتقاد هستید، نمی توانید از ایشان عدول کنید. بله اگر بعد از زمان انتخاب شما، شخص دیگری که مساوی مرجع شماست به مرجعیت رسیده باشد، امکان عدول وجود دارد. اما اگر از ابتدا به عنوان مساوی مقلّد ایشان شده اید می توان به مرجع مساوی در علم و ورع رجوع کرد.

سئوال: آیا كسی كه مقلد مقام معظم رهبری است می‌تواند از رساله‌ی عملیه‌ی امام راحل ـ ره ـ استفاده نماید؟
جواب: برای کسی که مقلد امام _ رحمة الله _ می باشد بقاء بر تقلید ایشان و عمل به فتوای ایشان جایز می باشد اما کسانی که باقی بر تقلید ایشان نیستند یا مقلد ابتدائی هستند باید به معظم له رجوع کنند و نمی توانند از فتوای امام _ رحمه الله _ استفاده نمایند. (توضیح المسائل دوازده مرجع, ج۱, ص۳۷, استفتائات مقام معظم رهبری)

سئوال: شخصی مدتی بدون تقلید عمل می‌كرده، بعد متوجه شده كه باید تقلید می‌كرده، حال كیفیت و حكم اعمال سابقش را نمی‌داند كه آیا صحیح است؟
جواب: اعمال كسی كه مدتی را بدون تقلید گذرانده است در صورتی صحیح است كه: الف) عمل او مطابق با احتیاط باشد. ب) عمل او مطابق حكم واقعی شرعی باشد. ج) عمل او مطابق نظر مرجعی باشد كه لازم بوده است از او تقلید كند و یا مطابق نظر مرجع تقلید فعلی او باشد.(توضیح المسائل دوازده مرجع ج۱ , م۱۴ و ص۳۲ استفتائات مقام معظم رهبری,س۷)

منابع:
اسلام کوئیست

اندیشه قم
توضیح المسائل امام خمینی(ره)
توضیح المسائل دوازده مرجع, ج۱re1686-300x200

اگه میتونی تکرار کن !!!

تکرار جملات سخت – اگه میتونی تکرار کن

۵ بار بگو :

دستم در دبه بود دبه درش دستم بود !

۳ بار بگو :

ﯾﻪ ﯾﻮﯾﻮﯼِ ﯾﻪ ﯾﻮﺭﻭﯾﯽ

۵ بار بگو :

لای رولت رنده ی لیمو رفته

اگه میتونی ۵ بار بگو :

چیپس ، چسب ، سوسک

این جمله رو اگه ۲ بار هم بتونی بگی هنر کردی ! :

چه ژست زشتی

۳ بار تکرار کن :

دل به دلت دله این دله دل مرده بده بده دل که بد آورده

۵ بار سریع بگو :

سه دزد رفتن به بز دزدی ُ یه دزد یه بز دزدید ُ یه دزد دو بز دزدید

۳ بار بگو :

سه سیر سرشیر سه شیشه شیر!

۳ مرتبه تکرار کن :

لیره رو لوله لوله رو لیره

این جمله رو ۵ بار تکرار کن :

ششلیک شنسل شنسل ششلیک

۳ بار پشت سر هم بگو :

سپر عقب ماشین جلویی زد به سپر جلو ماشین عقبی

این جمله رو ۵ بار تکرار کن :

کانال کولر تالار تونل

با رعایت ادب ! ۵ بار بگو :

گاز دوغ دار ، دوغ گازدار

جمله سخت زیر رو ۵ بار تکرار کن

قوری گل قرمزی

۵ بار سریع بگو :

افسر ارشد ارتش اتریش

۵ بار بگو :

اگزیستانسیالیسم !

۷ بار بگو :

شست ، سشوار کرد

پنج بار تکرار کن :

شیخ شمس علی در شمس آباد

سه بار سریع بگو :

۶ سیخ جیگر سیخی ۶ هزار

۳ مرتبه سریع بگو :

تاجر تو چه تجارت می کنی ، تو را چه که چه تجارت می کنم؟

هقت بار سریع بگو :

لورل روی ریل راه میرفت

سه بار تکرار جمله سخت :

دختر خر ما تو دخل و خرج خیط کاشته بود

سریع و پشت سر هم چند بار بگو :

کارل و لرل کارها رو رله کردن

۵ بار سریع بگو :

دزدی دزدید ز بز دزدی بزی عجب دزدی که دزدید ز بز دزدی بزی

۵ بار تکرار کن :

سه دزد رفتن به بز دزدی یه دزد یه بز دزدید یه دزد دو بز دزدید

۳ بار سریع بگو :

ششلیک شنسل ، شنسل ششلیک

۷ بار بگو سریع :

دستِ راستِ ماستِ سُسه

سریع ۳ بار بگو :

کوکتل کتلت ، کتلت کوکتل

هفت بار سریع بگو :

رالی لاری

به لنکنت زبون نیوفتی ! ۵ بار بگو :

سمسار تو سمساریش پوست سوسمار داشت

حالا جمله زیر رو تکرار کن چند بار :

منوچهر با یه بقچه پر تربچه، توی باغچه، خورد پیازچه!

پشت سر هم ۵ بار بگو :

ریله رو روله روله رو ریله

جمله زیر رو ۳ بار تکرار کن :

انگور انبه ازگیل اورانگوتان

سین و شینت نزنه ایشالا ۵ بار بگو :

سه سیخ سوشی ، سیخی شیش هزار

سریع ۵ بار بگو :

زیرۀ ریزه میزه از زیر میز می ریزه

زود ، تند ، سریع ۳ بار بگو :

غولارو با قند گول می زنیم

۷ بار زود بگو :

ریش شیری سیبیل شیری ، سیبیل شیری ریش شیری

۳ بار سریع بگو :

این باد چه بد باد بدی بود که من باد به بد بادی این باد دگر باد ندیدم

۵ بار تکرار کن :

به نام وجودی که وجودم از وجود پر وجودش بوجود آمده است.

این جمله ترکی هست ، ۵ بار بگو :

” سانجلاندرانلاردانده ”

یعنی : این از اونها (میوه یا هر چیز دیگه ای) هست که اگه بخوریش دل درد میگیری.

و در آخر جمله انگلیسی زیر رو یه بار هم بتونی بگی قبوله !

Three witches watch three Swatch watches.Which witch watch which Swatch watch

یعنی : سه جادوگر به سه ساعت سواچ نگاه میکنند؛کدام جادوگر به کدام ساعت نگاه میکن

تصویری از تنها ترین درخت دنیا

این درخت در سال ۱۹۷۳ توسط یک رانندهٔ کامیون احتمالاً مست زیر گرفته شد و از بین رفت

تنها ترین درخت0b7affw0buzf82bz4i191

درخت تِنِرِه (به فرانسوی: L’Arbre du Ténéré)، (به انگلیسی: Tree of Ténéré)، یک درخت تنهای اقاقیا (سَمُر) بود که روزگاری به عنوان تنهاترین و دورافتاده‌ترین درخت جهان به حساب می‌آمد. (نزدیک‌ترین درخت، حدود ۴۰۰ کیلومتر از آن فاصله داشت) مکان این درخت در روزگاران پیش، محل توقف کاروان‌های عازم منطقه تنره در صحرای بزرگ آفریقا در شمال‌شرقی نیجر بود. این درخت و درخت آربر پردو (درخت گم‌شده) تنها درختانی هستند که در نقشه‌ای با مقیاس ۱:۴۰۰٬۰۰۰ دیده می‌شوند.

این درخت در سال ۱۹۷۳ توسط یک رانندهٔ کامیون احتمالاً مست زیر گرفته شد و از بین رفت.

تغییر ماهیت سایت از چت روم به سایت تفریحی

سلام خسته نباشید به همه کاربران عزیز

با توجه به مشکلات پیش اومده و همچنین مخالفت فیلترینگ با برخی از چت روم ها : تصمیم گرفتیم از این به بعد با سایت تفریحی در خدمت شما عزیزان باشیم

امیدوارم باز هم مثل گذشته مارو همراهی کنید

این ادرس دیگه روی چت روم فعا ل نخواهد بود لطفا سوال نکنید

با تشکر: مدیریت کل چت باران